tisdag 15 april 2008

32 bitar.

Klockan är 00.49. Jag har nu lagt 968 bitar på mitt sketna pussel med halvdassigt motiv. Denna tid på dygnet utnyttjas till fullo av tankeverksamhet rörande stort och smått, gott och ont. Frågan som nu ligger och skaver är vad fan det är som är fel på de 32 bitarna som faktiskt inte går att pussla ihop. Förmodligen hade pusselmaskineriet en taskig dag, synd för mig som så vänligt pungade fram två Selma Lagerlöf ur plånboken och faktiskt vecklade ut sedlarna innan jag gav dem till tanten vid rullbandet.
Förövrigt har jag tjuvat min fars trådlösa hörlurar och faktiskt lyckats bli en aning blödig till tonerna av Simon Pettigrews stämma.

Ghosts kom till mig mest av en slump. Eller slump och slump, jag råkade få ett så kallat "sista minuten tips" på hemsidan jag alltför ofta skickar iväg ett antal hundralappar till. Självklart som den toffel jag är intalar jag mig själv att "Vafan, hundra spänn hit och dit spelar ingen roll. Generositet och feelgoodkänsla är min grej." Dock tar jag då inte med i beräkningen att min inkomst för tillfället ligger på stadiga 0 kr.
För att återgå till Ghosts, så blev det ju faktiskt ett lyckat köp.
"The World Outside" spelas ofta vid lugna stunder i sällskap av mig och motivet av Hollands tulpaner, och jag tycker faktiskt att skivan kommer mest till sin rätt vid dessa tillfällen. Ett välkänt öppningsspår "Stay the Night " banar väg för en relativt mespopig resa med ett sound som lätt egentligen skulle kunna viftas bort och falla i glömska. Enligt mig är det refrängerna som placerar det hela på rätt hylla och lyfter låtarna till en plats där jag inser att det finns alltför många guldkorn på denna skiva för att den ska kunna definieras som platt och banal.


Dagens låt: Ghosts - Temporary




Inga kommentarer: