måndag 14 april 2008

Söndag med Rakes.

För några år sedan råkade jag stalka upp de brittiska småpojkarna, fick tag på någon kass demoversion av "Retreat" om jag inte missminner mig. Musiken kastade ankar i min naiva lilla flickkropp och sådde ett litet frö av nyfikenhet. Även en insikt angående musiklyssnande i allmänhet. Det är svårt att vara omyndig, vilsen, svartklädd, hårdsminkad och ha extensions. Det är svårt att reda ut sina testar, sluta skrika efter uppmärksamhet, finna någon slags trygghet i tillvaron. Allt för många gånger har jag känt mig instängd i ett fack tack vare fördommar, även tack vara en strävan från min sida att hitta och trivas med sig själv. En gång i tiden gick jag faktiskt och köpte "Kollaps" med Einstürzende Neubauten, för att fem år senare inse att skivan faktiskt inte har snurrat ett enda varv i min spelare, jag har överhuvudtaget ingen relation till musiken i fråga. Men det var ju coolt att kunna skriva på sin helgonpresentation att man faktiskt lyssnade på den typ av musik, eller så kanske det var mer att jag förväntades att lyssna på det.

Jag har nuförtiden en förkärlek till den gigantiska indierockbritpopvågen. Håll till godo kära läsare, bered er på att dansa in sommaren med sjukt bra musik och naiv nittonårig Hanna som faktiskt börjar finna sig i tillvaron.



Dagens låt: The Rakes - Work, Work, Work







Inga kommentarer: